Hjælp til at ansøge om selvforståelsesforløb/kurser ved sagsbehandler
Vejledning til ansøgning om kursus efter §41
Eksempel på ansøgning nederst på side 2.
Du skal altid ansøge skriftligt
Du kan sende ansøgningen til dit barns sagsbehandler pr. mail eller brev
Det er en betingelse, at dit barn er omfattet af målgruppen for §41, hvilket betyder, dit barn skal være vurderet til at have en varig og betydelig nedsat funktionsevne, som dækker de fleste børn/unge med en autisme eller ADHD diagnose
Hvis du ikke ved, om dit barn er omfattet målgruppen, sender du blot ansøgningen ind til dit barns sagsbehandler, og så vil hun lave en vurdering.
Hvis du ved, dit barn ikke er omfattet §41, kan du ansøge efter §11 – Her skal du gøre det samme som der beskrives her på siden. Et afslag på en ansøgning efter §11 kan dog ikke ankes
Hvis dit barn ikke har en sagsbehandler, sender du blot ansøgningen til din kommunes familie/handicapafdeling
Bruger du andre pårørende f.eks. bedsteforældre som aflastning, barnepige mv. kan du også søge kurset til dem. Det gør, at I kan lave en fælles indsats og bedre støtte op om barnet (Gode argumenter at skrive i ansøgningen)
Ansøgningen skal indeholde
- Navnet på dit barn samt cpr. nr.
- Navnet på kurset og en vedhæftet kursusbeskrivelse (print fra hjemmesiden)
- Du skal skrive, hvordan de emner kurset omhandler, er relevant for dig, barnet og familien
- Du skal beskrive, hvilken effekt du forventer kurset vil have (Dit udbytte)
- Du skal gøre opmærksom på, at du forventer at din ansøgning behandles ud fra en konkret og individuel vurdering og der laves en helhedsvurdering ud fra hele jeres familie (Så undgår du et generelt afslag, som er ulovligt, á la her i kommunen bevilliger vi ikke kurser!!)
Afslag på ansøgning
Du kan anke et afslag på en §41 ansøgning
Anken sendes til dit barns sagsbehandler, som genvurderer sagen. Ved fastholdelse af afslag sender kommunen afgørelsen til ankestyrelsen
I et afslag skal du være OBS på, om der er lavet en konkret og individuel vurdering, om der står, hvilke retsregler der er anvendt, og om de har belyst sagen tilstrækkelig, før afgørelsen er truffet (Hvilke oplysninger der ligger til grund for afslaget)
Her kan du læse et eksempel på en ansøgning
Her kan du læse et eksempel på en ansøgning:
“Kære (Sagsbehandlers navn)
Vi som forældre, ansøger om dækning af et handicaprettet kursus i forhold til XXXX (Skriv handicaprettet kursus, da det er den type kurser der bevilliges) efter merudgifter §41
Kurset er en nødvendig merudgift i forhold til at XXXX får viden, forståelse og redskaber ift at forstå sig selv, ligesom vi selv har brug for denne viden hvor vi kan få indsigt, forståelse og redskaber i forhold til vores søn XXXX XXXXXX cpr. nr. xxxxxx-xxxx (dit barns navn og cpr. nr.) som har en nedsat funktionsevne i form af infantil autisme (Dit barns diagnose)
Vi ansøger om et kursus som omhandler stress og belastning forståelse af autisme – Se vedhæftet kursusbeskrivelse (Vedhæft print af kursusbeskrivelse fra hjemmesiden)
XXXX stressniveau er meget højt, og det kommer til udtryk ved, at han har svært ved at rumme andre mennesker, bliver hurtig sur, oplever hurtig uretfærdighed, kan blive aggressiv og begynde at råbe og slå både os som forældre og sin lillesøster.
XXXX er meget udfordret på sine sanser, og reagerer voldsomt på høje lyde. Der opstår hurtig konflikter, og det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at støtte XXXX i at lave lektier eller klare aftalte pligter i hjemmet.
Hans søvnmønster er udfordret, idet han har svært ved at falde i søvn, og har opvågninger i løbet af natten. (Her skriver du alle de udfordringer du oplever, som passer under de emner, kurset omhandler)
Vi ansøger om dette kursus, da vi ønsker at få viden om, hvordan stress påvirker XXXX i hverdagen. Vi har behov for at lære at se bag XXXXs adfærd, sådan vi kan forebygge, at hans stressniveau bliver for højt.
Vi har brug for strategier til, hvordan vi stiller de rette krav, og tager hensyn til hans sanseforstyrrelse.
Det er en nødvendighed at få XXXXs stressniveau ned, sådan søvnmønstret kan forbedres, og han igen kan håndtere en hverdag med andre mennesker, lektier og pligter, således han kan udvikle sig og blive selvstændig.
Vi oplever, at XXXXs verden bliver mere rigid, og vil derfor gerne lære, hvordan vi kan låse den fastlåste tankegang op. Vi mangler inspiration til at skabe den rette struktur, så XXXXs verden ikke vælter over ”små” ting.
Vi ser begyndende angsttegn og derfor er det vigtig, at vi ligeledes får læring om, hvordan vi håndterer dette bedste muligt, så angsten ikke udvikler sig. (Beskriv den effekt du forventer af kurset).
Det er vigtigt at XXXX også opnår denne indsigt.
Vi håber og forventer, at du laver en konkret og individuel vurdering af vores ansøgning, og kigger på hele vores familie. XXXXs stressniveau påvirker både XXXX, os som forældre og hans lillesøster.
Derfor opfordre vi til, at ansøgningen bliver tilstrækkelig belyst, og der indhentes de oplysninger der er nødvendig for at træffe den rette afgørelse.
Vi ser frem til at få en kvittering på, du har modtaget vores ansøgning og en forventet sagsbehandlingstid. (De sidste 3 afsnit er standart og en god ide at indsætte)
Med venlig hilsen
(Jeres navne)”