THORSTEDGLUD

THORSTEDGLUD

Selvforståelsesforløb

Autisme

Forløbet henvender sig til børn og unge med autismespektrumforstyrrelser, herunder infantil/klassisk autisme, Aspergers syndrom, atypisk autisme, GUU/GUA (Gennemgribende Udviklingsforstyrrelse Uspecificeret/Anden) samt NLD (Nonverbal Learning Disorder).

Formål

Formålet med forløbet er at styrke den unges selvforståelse og trivsel gennem viden om egen diagnose og de personlige mønstre, styrker og udfordringer, der følger med. Et vigtigt fokus er at give både barnet/den unge og forældrene en fælles forståelse, der kan danne grundlag for mere hensigtsmæssig støtte, samspil og udvikling i hverdagen.

Indhold og metode

Vi tager afsæt i et stærkt visuelt læringsgrundlag, der understøtter forståelse og hukommelse – særligt vigtigt for personer med autisme, som ofte har en visuel kognitiv styrke.

• Vi anvender det pædagogiske værktøj “Let’s Visualize” til at illustrere centrale begreber og oplevelser i fællesskab.

• Samtalerne dokumenteres visuelt med fælles noter og illustrationer, som kan genbruges og deles med netværket (fx skole, støttepersoner, bedsteforældre).

• Der arbejdes med ressourceidentifikation, emotionsregulering og strategier til hverdagsmestring.

Forældre og netværk som medtænkende

Forløbet lægger vægt på forældreinvolvering. Forældrene inddrages aktivt, så de opnår større indsigt i den unges oplevelsesverden og får viden om, hvordan de bedst understøtter barnets udvikling. Det kan også være relevant at involvere søskende, bedsteforældre eller andre fra netværket, som er vigtige for barnets trivsel.

Praktisk tilrettelæggelse

• Forløbet foregår primært i hjemmet, hvor barnet/den unge er i trygge omgivelser.

• Hver session varer ca. 55 minutter og består af to dele:

• Første del: samtale med barnet/den unge

• Anden del: samtale med forældre (eventuelt med barnet til stede)

• Der deltager én eller to behandlere, afhængigt af forløbets karakter.

Dette format giver et helhedsorienteret billede af, hvordan autismen udspiller sig i hverdagen – og hvordan hele familien bedst kan understøtte trivsel og udvikling.

Oversigt over grundelementerne

Oversigt over samtaleforløbet

1. Introduktion og afstemning

• Velkomst og planlægning af forløbet

• Introduktion til fokuspunktliste (individuelle pejlemærker)

• Gennemgang af ”Let’s Visualize” som visuelt refleksionsværktøj

• Første grafiske videoreferat oprettes

2. Forståelse af autisme og personligt fokus

• Gennemgang af grafisk referat fra forrige gang (gentages fremover)

• Overblik: Hvad er autisme?

• Fokuspunkt: Hvad fylder lige nu?

• Aftale om refleksionspunkt til næste gang

3. Autisme, stress og belastning

• Sammenhæng mellem sårbarheder og overbelastning

• Introduktion til generelle strategier for selvregulering

• Kort status med barnet/den unge, forældre og evt. rådgiver

4. Min autismeprofil – begyndelsen

• Arbejde med individuel profil

• Introduktion til sanseintegration og sansesårbarhed

5. Kognition og opmærksomhed

• Gennemgang af begavelsesprofil, opmærksomhed og eksekutive funktioner

• Konkrete strategier ift. dagligdags udfordringer

6. Forestillingsevne og social kognition

• Fokus på detaljer vs. helhed, fleksibilitet og perspektivtagning

• Kort status med barnet/den unge og forældre

7. Kommunikation og kognitiv bearbejdning

• Kommunikationstyper og bearbejdningshastighed

• Arbejde med hukommelsesstrategier og forståelsesrammer

8. Særlige interesser og styrker

• Identifikation og anvendelse af særinteresser som ressource

• Samtale om selvværd og kompetenceoplevelser

9. Stressprofil og selvomsorg

• Udarbejdelse af personlig stressprofil

• Hvad er mine signaler og hvad hjælper mig?

• Kort status med barn/ung, forældre og rådgiver

10. Den kognitive diamant

• Indføring i metakognitive principper

• Fokus på tænkning, følelser og adfærd i samspil

• Udvikling af personlige mestringsstrategier

11. Struktur og støtte i hverdagen

• Brug af mobiltelefon og digitale hjælpemidler

• Konkrete strategier til overblik, påmindelser og rutiner

12. Afslutning og opsamling

• Afsluttende samtale med samlet grafisk beskrivelse (”Sweetspot”)

• Gennemgang af udvikling og læringspunkter

• Evaluering og tilbagevenden til fokuspunktlisten

Sweetspot beskrivelse

En beskrivelse af hvad der skal til for at barn/ung har det godt.

Hvor lykkedes barnet ?

Hvilke faktorer skal der til før dette sker ?

I skolen

I hjemmet

Sammen med vennerne

Thorstedglud