Selvforståelsesforløb
Autisme
Beskrivelse
Forløbet er for dig, der har en autismespektrumforstyrrelse som infantil/klassisk autisme, Aspergers syndrom, atypisk autisme, GUU/GUA (Gennemgribende udviklingsforstyrrelse Uspecificeret/Anden) eller NLD (Nonverbal Learning Disorder).
Formålet med selvforståelseskurset er at formidle og skabe viden om autisme i fællesskab ud fra et stærkt visuelt udgangspunkt. Vi bruger et værktøj som hedder ”Let´s Visualize”, dette fordi det er vores erfaring at mennesker med autisme ofte har en stærk visuel side. Et visuelt udgangspunkt gør det nemmere at sikre, at vi taler om det samme ligesom ”Ord forsvinder ofte for hurtigt ud af hukommelsen”, men en god visuel illustration og dertil hørende noter taget i fællesskab gør ordene nemmere at huske og kan genfindes samt deles med netværket igen.
Selvforståelseskurset har fokus på at du får viden og større indsigt om egen diagnose, hvad er dine styrker og hvordan kan du få strategier til de udfordringer du møder i hverdagen.
I selvforståelsesforløbet lægger vi vægt på, at forældre også opnår indsigt og viden samt større forståelse for den, der har autisme. Der kunne også være andre i netværket (søskende, bedsteforældre, venner, lærere) omkring den unge, hvor det kunne være relevant at hjælpe til en større forståelse for den unges diagnose, og herudfra skabe rammer som den unge med autisme kan trives og udvikle sig i.
Samtalerne foregår primært i hjemmet hos den unge, da vi har erfaret at det giver tryghed for den unge og ikke kræver en længere køretur.
Vi kommer en/to personer, samtalerne varer 55 min. Den første del af samtalen foregår sammen med den unge og den anden del med forældre. Det giver en god dynamik og en god indsigt i hvordan autismen viser sig i familien - og hvordan der bedst kan arbejdes med denne.
Oversigt over grundelementerne
Tema og indhold
1
Samtale med ….. og forældre:
Plan for forløbet, herunder inddragelse af fokuspunktliste
Præsentation af ”Lets Visualize” / samtale værktøj
Video referat af samtalen laves ved hjælp af grafisk facilitering (gentages hver gang)
2
Videoreferat vises (gentages hver gang)
Hvad er autisme (overordnet)
Dit aktuelle fokuspunkt
Opmærksomhedspunkt til næste gang aftales
3
Sammenhæng imellem autisme/stress og belastning
Overordnede hjælpsomme strategier
Kort status med forældre, barn/ung og rådgiver
4
Arbejde med ”Min autismeprofil”
Sanser
5
Begavelse/opmærksomhed/Eksekutive funktioner
6
Detalje vrs. Sammenhæng/Forestillingsevne /Social kognition
Kort status med forældre, barn/ung og rådgiver
7
Kommunikation/bearbejdningshastighed/Hukommelse
8
Særlige interesser/særlige styrker
9
Stressprofil og stresshåndtering – pas på dig selv
Kort status med forældre, barn/ung og rådgiver
10
Den kognitive diamant / forstå dig selv og find nye strategier
11
Struktur ved hjælp af telefon
12
Afslutningssamtale med Sweetspot beskrivelse med forældre, barn/ung
Afslutning af forløb, fokuspunktlisten igen, resultater
Sweetspot beskrivelse
En beskrivelse af hvad der skal til for at barn/ung har det godt.
Hvor lykkedes barnet ?
Hvilke faktorer skal der til før dette sker ?
I skolen
I hjemmet
Sammen med vennerne